Zasady

Specjalnie dla polskich fanów kronum stworzyliśmy polskojęzyczną wersję filmu prezentującego najważniejsze zasady tej dyscypliny sportu:



WIADOMOŚCI WSTĘPNE

Kronum to bardzo młody sport. Został wymyślony w 2008 roku przez Billa Gibsona. Jest grą dynamiczną, szybką i zmienną. W meczu składającym się z 3 tercji po 20 minut stają naprzeciw siebie 2 zespoły. Każdy liczy po 10 zawodników. Celem rozgrywki jest zdobycie większej ilości punktów od drużyny przeciwnej. Można to zrobić, trafiając w jedną z 4 bramek. Każda z nich składa się z komory oraz korony. Komora jest częścią podstawową. Wygląda podobnie ja w piłce nożnej czy ręcznej, natomiast korona składa się z kilku obręczy podwieszonych pod poprzeczką. Trafienie przez którąkolwiek z nich powoduje przyznanie dwukrotnie większej ilości punktów niż za trafienie w komorę.

bramka



BOISKO

Mecz rozgrywa się na boisku w kształcie okręgu, podzielonym na kilka stref. Od tego, w której strefie się znajdujemy, zależy punktacja naszych rzutów i strzałów oraz dozwolone zagrania.
Oto strefy znajdujące się na boisku do Kronum (wymienione od bramki):
Goal Zone – strefa w kształcie półokręgu. Na boisku znajdują się cztery strefy bramkowe analogicznie do liczby bramek. W tej części boiska możemy używać całego ciała, lecz należy poruszać się w sposób określony w dziale kozłowanie.
Wedge Zone – strefa w kształcie klina (ang. wedge – klin) znajdująca się pomiędzy Goal Zone, a Prime Ring. W tej części boiska można używać wszystkich części ciała prócz rąk, podobnie jak w piłce nożnej. Wyjątkiem od tej reguły jest dozwolone zagranie piłki zamkniętą pięścią przez zawodnika drużyny broniącej. Niedozwolone zagranie ręką przez zawodnika defensywy skutkuje rzutem karnym dla drużyny przeciwnej. Niedozwolone zagranie zawodnika drużyny atakującej skutkuje utratą piłki.
Flex Zone – strefa składająca się z dwóch pasów ułożonych względem siebie prostopadle (ang. to flex – zginać), przylega do ramion wedge zone.
Cross Zone – strefa składająca się z koła środkowego i trzech ćwierci boiska nieprzylegających do atakowanej bramki. Nazwę swą zawdzięcza kształtowi przypominającemu krzyż.

  • Prime Ring – koło środkowe; strefa w kształcie okręgu, średniej wielkości, służy do tzw. czyszczenia piłki. Podczas rozgrywki jest uznawana za integralną część Cross Zone.

  • Pivot – piwot; strefa w kształcie najmniejszego okręgu na samym środku boiska. Sędzia rozpoczynając grę, rzuca piłką o środek strefy tak, by ta odbiła się wysoko w powietrze. Podczas rozgrywki piwot jest uznawany za integralną część Cross Zone.

Zarówno we Flex Zone jak i Cross Zone dozwolone jest zagrywanie piłki wszystkimi częściami ciała. Jedyną różnicą jest punktacja rzutów i kopnięć na bramkę. Flex i Cross Zone są inne dla każdej bramki co przedstawiają poniższe diagramy.

Wedge flex 3 Wedge flex 4

Wedge flex 1 Wedge flex 2

PUNKTACJA

Liczba zdobytych punktów zależy od tego, skąd strzał został oddany.
Goal Zone = 1 punkt (komora); 2 punkty (przez obręcz)
Wedge Zone = 2 punkty (komora); 4 punkty (przez obręcz)
Flex Zone = 2 punkty (komora); 4 punkty (przez obręcz)
Cross Zone = 4 punkty (komora); 8 punktów, czyli „Kronum” (przez obręcz)
Rzut Karny = 3 punkty (komora); 6 punktów (przez obręcz)

ROZPOCZĘCIE GRY

Każdy mecz/tercja rozpoczyna się od wprowadzenia. We wprowadzeniu udział bierze po dwóch zawodników z każdej drużyny próbujących przechwycić piłkę odbitą przez sędziego od środka boiska wewnątrz piwotu. Wszyscy czterej zawodnicy biorący udział we wprowadzeniu muszą rozpocząć w Wedge Pointach. Pozostali zawodnicy muszą co najmniej jedną stopą znajdować się na linii Prime Ring. Lokują się w 4-osobowych grupach na lewo od zawodnika z ich drużyny uprawnionego do walki o piłkę. Gdy wprowadzenie się rozpocznie, tylko czwórka wybrana do niego może wejść do koła środkowego, by przejąć piłkę. To, która drużyna będzie atakować, określa przynależność ostatniego wprowadzającego, który dotknie piłkę przed opuszczeniem przez nią Prime Ring. Zawodnicy nieuprawnieni do wprowadzenia mogą wejść do Prime Ring dopiero wtedy, gdy piłka to koło opuści. Jeśli zawodnik wejdzie wcześniej do koła, ingerując we wprowadzenie, jest to uznane za błąd wprowadzenia skutkujący rzutem z autu z najbliższego narożnika* dla drużyny przeciwnej.

boisko


ATAK/OBRONA

Drużyna znajdująca się w ataku, może oddawać strzały na każdą bramkę nieograniczoną ilość razy. Drużyna broniąca ma za zadanie bronić dostępu do każdej z bramek w dozwolony sposób. Zespół atakujący to ten, który ostatnio dotknął piłki w Prime Ring lub wykonywał rzut karny.

CZYSZCZENIE

Kiedy zespół broniący przejmie piłkę, aby przejść do ataku musi wykonać tzw. czyszczenie. Ma ono miejsce, gdy zawodnik stojąc przynajmniej jedną nogą w Prime Ring dotknie piłki. Każdy zawodnik może wykonać ten manewr. Jeśli zespół broniący przejmie posiadanie piłki, nie wykona czyszczenia i straci piłkę, przeciwny zespół nie musi ponawiać czyszczenia.

KOZŁOWANIE

W kronum podczas gry rękoma obowiązuje kozłowanie. Należy je wykonywać co najmniej raz po każdorazowym wykonaniu dwóch kroków. Przykład: zawodnik łapie piłkę stojąc na prawej nodze, wykonuje krok lewą nogą, wykonuje krok prawą nogą i w tym momencie musi wykonać kozłowanie. Gdy podczas łapania piłki obie nogi mają kontakt z ziemią zawodnik ma wybór, którą rozpocznie bieg. Dozwolone jest podwójne kozłowanie, czyli kozioł, złapanie piłki w ręce i następny powrót do kozłowania.

RZUTY KARNE

Wykonawca rzutu karnego może ustawić się w dowolnym miejscu koła środkowego, w ćwierci boiska, w której rzut ma być wykonany. Bramkarz musi stać obiema stopami na linii bramkowej. Wszyscy pozostali zawodnicy muszą stać poza linią Cross Zone, w ćwierci innej niż ta, z której wykonywany będzie rzut karny. Jeśli rzut karny ma być wykonywany poprzez kopnięcie z miejsca, piłka będzie ustawiona w punkcie karnym (wedge point). Jeśli rzut karny ma być wykonywany poprzez rzut, kopnięcie z powietrza lub z upuszczenia, wówczas zawodnik trzyma piłkę w rękach. Jeśli rzut karny został przyznany w wyniku faulu przy strzale, zawodnik sfaulowany wykonuje rzut karny w wybrany przez siebie sposób. Jeśli rzut karny został przyznany w wyniku faulu technicznego lub zagrania ręką w Wedge Zone, wykonać może go każdy zawodnik z pola (z drużyny, która rzut karny otrzymała), w wybrany przez siebie sposób. Wykonawca może wykonać rzut w następujący sposób:

  • Kozłując piłkę do linii koła środkowego, wykonać rzut, kopnięcie z powietrza, z upuszczenia, uderzenie piłki przy użyciu dowolnej części ciała. Cały manewr wykonywany jest wewnątrz koła środkowego
  • Wykonać rzut z miejsca
  • Kopnąć piłkę stojącą w punkcie karnym, z użyciem rozbiegu.
  • Kopnąć piłkę stojącą w punkcie karnym, bez użycia rozbiegu.

W kronum nie ma dogrywek. Jeśli po wszystkich tercjach mecz jest zremisowany, zarządza się serię rzutów karnych. Kapitan wybiera trzech wykonawców karnych oraz jednego bramkarza. Kapitan określa kolejność wykonywania rzutów karnych przez zawodników jego drużyny. Obie drużyny wykonują rzuty naprzemiennie. Drużyna, która zdobędzie więcej punktów w serii rzutów karnych, zostaje ogłoszona zwycięzcą. Jeśli po jednej rundzie rzutów, (po trzy dla każdej drużyny) wynik pozostaje nierozstrzygnięty, kolejność wykonawców odwraca się. Drużyna, która na koniec serii (tzn. po jednym rzucie każdej drużyny) zdobędzie więcej punktów, wygrywa. Wynik z rzutów karnych jest doliczany do liczby punktów zdobytych podczas regulaminowego czasu.


*narożnik – miejsce, w którym linia Cross Zone przecina linię Boundary Ring.

Dla dociekliwych:
Plik pdf z pełnym tłumaczeniem oryginalnych zasad amerykańskiej ligi kronum znajduje się tutaj:

Pełne zasady kronum

Pierwszy polski serwis kronum